۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم انتقاد کرد:

محدود کردن اختیارات شوراها در برنامه ششم توسعه

محدود کردن اختیارات شوراها در برنامه ششم توسعه

قم - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم از رویکرد برنامه ششم توسعه در قبال شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر در جلسه شامگاه یکشنبه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از لوایح دولت در مجلس که در حال بررسی است لایحه ششم توسعه است که احکام آن باید صادر شود.

وی با بیان اینکه هر چه ما جلوتر می‌رویم دولت‌ها در برخور با شوراها و شهرداری‌ها رویه‌شان را به جای اصلاح، بدتر می‌کنند افزود: دولت و مسئولان باید تکلیف خودشان را در قبال شهرداری‌ها و شوراها روشن کنند.

رئیس سابق شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه دولت باید بداند که غیر دولتی بودن شهرداری‌ها مفید است یا نه ابراز کرد: اگر این کار خوب نیست تعیین تکلیف کنند و شهرداری‌ها هم به یک اداره دولتی تبدیل شوند. اما اگر واقعاً شهرداری‌ها و شوراها منشأ اثر هستند هر روز دست و پای شهرداری‌ها و شوراها را نبندند.

وی گفت: در شورای اول خیلی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها به طور مستقیم عوارض خود را به شهرداری‌ها می‌دادند. از زمانی که دولت‌ها خواستند تولید را مساعدت کنند و لایحه تجمیع عوارض تصویب شد، دولت متولی گرفتن عوارض شد.

حجت‌الاسلام آتش‌زر ادامه داد: در نهایت به عنوان لایحه ارزش افزوده چیزی را تصویب کردند که دولت این را دریافت کرده و به شهرداری‌ها برسد.

تصویب هیئت وزیران برای توزیع عوارض

وی با اشاره به در ماده اول برنامه ششم توسعه گفت: در این ماده قید شده که عوارض مربوط به هر استان به حساب خزانه واریز شده و بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران توزیع شود.

این عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: بارها اتفاق افتاده که مسئولان استان گمان می‌کنند که این پول باید صرف مسائلی شود که آن‌ها مد نظر دارند درحالی که این پول مربوط به بودجه شهرداری است و باید بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه از ریاست مجلس می‌خواهیم که به داد شهرداری‌ها برسد تصریح کرد: اگر بخواهند همین چند کار مفیدی که در شهرها انجام می‌شود، انجام نشود راهش همین است که شهرداری‌ها را با این احکام فشل کنید.

سهم واقعی شهرداری پرداخت نمی‌شود

حجت الاسلام آتش‌زر با اشاره به اینکه سهم واقعی شهرداری‌ها به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، گفت: روزانه ۷۰ میلیون لیتر بنزین فروخته می‌شود که ۱۰ درصد آن سهم شهرداری‌ها است که یک هفتادم آن باید به مردم قم برسد که می‌شود ۱۰۰ میلیون تومان در روز درحالی که مبلغی که در واقع در اختیار شهرداری قم قرار می‌گیرد بسیار کمتر است.

به گفته رئیس کیمسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم، کل عوارض ارزش افزوده سوخت، گمرک و موارد دیگر در تفریغ بودجه ۹۴ حدود ۶۰ میلیارد تومان به شهرداری قم پرداخت شده است.

وی افزود: شوراها و شهرداری‌ها تخلفاتی هم داشتند اما دولت یک بار بنشیند و فکر کند که وضعیت شهرها در این ۱۵ سال چه تغییری کرده‌اند. خدماتی که شهرداری‌ها در این سال‌ها کرده‌اند با خدمات دولت قابل مقایسه نیست.

به عقیده آتش‌زر، گر مجلس و دولت محترم همان قانون شوراها را دست نخورده نگه دارند بسیار به نفع مدیریت شهرها هست تا اینکه هر روز به بهانه باز کردن دست شوراها از اختیارات این نهاد کم نکنند.

کد خبر 3684487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha